Fietsindustrie: onzichtbare transfers

Voor het aanbrengen van transfers onder de poedercoating van een fiets zijn er grofweg twee systemen in gebruik. Het droge systeem, waarbij altijd iets van een randje van de transfer te zien is, en het natte systeem, waarbij de transfer in water geweekt en daarna aangebracht wordt en dat onzichtbaar hoort te zijn.

Het belangrijkste voordeel van het natte systeem is namelijk dat de transferranden niet zichtbaar zijn. Maar in de praktijk is de laklaag van de meeste waterslidetransfers nog steeds wel zichtbaar op een fietsframe. Dat blijkt al snel op de rondgang op een internationale fietsbeurs.

In het licht breekt namelijk de laklaag de glans van de zilvermetallic-lak op een frame, waardoor die wat matter lijkt of een wat melkwitte uitstraling krijgt. Een ander ongewenst effect van deze dunne transfers zijn de “rouwrandjes”. Door het gebruik van transparante inkten die gedrukt worden op dekwit met ondervul, ontstaan donkere randjes. Een ander ongewenst gevolg van te geringe kleurkracht van dit type transfers is het zichtbaar blijven van een hardcut in het lakwerk, wanneer de transfer erover heen geplakt is.

In 2009 heeft Posterama haar waterslide decal op een prachtige wijze verbeterd, zodat al deze problemen opgelost zijn. Posterama is nu in staat om waterslide decals te leveren met een enorme kleurkracht en een onzichtbare laklaag. Van deze transfers is alleen de kleur te zien, zodat het lijkt alsof er op het frame gedrukt is. Bovendien spatten de kleuren van het frame af en is de kleur niet afhankelijk van de kleur van de ondergrond. Een nieuw bewijs van de gedrevenheid en het perfectionisme van Posterama. Meer weten? Neemt u contact op met Posterama.