Fietsindustrie - spuitmallen

Ooit kreeg een fiets een paar kleine transfers op de zwarte lak en daarmee was de styling van de fiets compleet. Eventueel kwamen er nog een paar biezen op de spatborden of de kettingkast bij, maar dan was het al vrij uitbundig. Vervolgens kwamen er frames in een afwijkende kleur, daarna de tweekleuren frames met een hard- of een softcut en werden de transfers onder de lak geplaatst. Om de lak tegen beschadigingen te beschermen kregen fietsen met een derailleursysteem een achtervorkbeschermer en damesfietsen een instapbeschermer. Soms werden de kettingkasten of de jasbeschermers ook voorzien van een bedrukking, dan wel van een gekleurde sticker, passend bij de rest van de fiets.

Inmiddels wordt de harde overgang van kleuren van een tweekleuren frame niet alleen meer gecreëerd door middel van een rechte hardcut. Met spuitsjablonen zijn andere vormen mogelijk, zoals al enige tijd in de ATB- en de racefietswereld gebruikelijk was. Gezien de grote series bij (elektrische) stadsfietsen moest er een economische manier gevonden worden. De normale spuitsjabloonfolie was immers niet hittebestendig, wat tot veel uitval leidde.

Posterama ontwikkelde hittebestendige spuitsjabloonfolies, waarmee op efficiënte wijze een fraaie scheiding tussen twee kleuren bereikt kan worden. Met behulp van een transferset, die door de loop van de tijd steeds groter is geworden, wordt het frame bijna volledig gedecoreerd en ontstaat een fraaie gestyleerde fiets, waar gekleurde of deels gekleurde of bestickerde onderdelen de styling compleet maken.

Posterama is steeds trendsetter geweest in de ontwikkeling van nieuwe producten die dit mogelijk maken. Meer weten? Neemt u contact op met Posterama.